Berichten, Diensten NAH-Vraagwijzer

Clientondersteuner: WMO + NAH

Ook mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) moeten de voorzieningen en hulp vanuit de Wmo zelf aanvragen bij de gemeente. De gemeente bepaalt of iemand in aanmerking komt voor ondersteuning uit de Wmo. Een Wmo-consulent van de gemeente houdt daarvoor eerst een indicatiegesprek/keukentafelgesprek met degene die de zorg aanvraagt. Tijdens het indicatiegesprek/keukentafelgesprek met de Wmo-consulent wordt gekeken welke problemen u ervaart, wat u zelf kunt doen om deze op te lossen en welke professionele ondersteuning u nodig hebt. Dat verschilt per persoon.

In het indicatiegesprek/keukentafelgesprek komen veel zaken aan de orde. Dat kan wel eens lastig zijn omdat mensen met NAH vaak problemen hebben met overzicht houden. Ook hebben Wmo-consulenten soms onvoldoende kennis van NAH en de consequenties ervan. En soms overschat iemand met NAH wat hij of zij nog zelf kan.

Daarom adviseren wij u om het gesprek niet alleen te doen maar met uw partner, een familielid of een bekende. Het kan ook een clientondersteuner zijn. Een clientondersteuner is gratis, hier zijn geen kosten aan verbonden. Een clientondersteuner kan aangevraagd worden bij diverse welzijnsorganisaties in uw gemeente. Zij kunnen u ondersteunen bij het gesprek. Twee weten meer dan één. En twee mensen kunnen vaak ook beter aangeven waar u tegen aanloopt.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Soms is het lastig om in een gesprek spontaan te zeggen waar u tegen aan loopt. Bereid daarom het gesprek goed voor. Als u de vragenlijst (gesprekswijzer) van tevoren invult en uitprint, helpt dat u en ook de Wmo-consulent om beter in beeld te krijgen wat u nodig hebt.

Met de volgende tips kunt u ervoor zorgen dat de consulent zo goed mogelijk antwoord krijgt op zijn of haar vragen:

  • Vraag als u dat prettig vindt, om een gesprek bij u thuis.
  • Voer het gesprek samen met iemand die u goed kent. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan een familielid, vriend, zorgverlener of MEE consulent.
  • Geef vooraf aan waar de consulent in het gesprek rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld spreken in korte zinnen of dingen opschrijven.
  • Doe uzelf niet sterker of te goed voor. Wij weten dat mensen zich graag groot houden en flink zijn, maar daarmee maakt u het voor uzelf zwaarder dan nodig.
  • Wees ook duidelijk over wat u zelf kunt oplossen!
  • Geef het aan als u een vraag niet goed begrijpt. Ga niet gokken of zomaar wat antwoorden.
  • Geef aan waar u tegen aan loopt en geef voorbeelden die dit laten zien.
  • Geef het aan als u wisselende dagen hebt: hoe gaat het op de goede dagen en hoe op de slechte dagen?
  • Zorg dat de consulent goed helder krijgt WAT het probleem is, WANNEER het een probleem is, WAAR u dat probleem ervaart en WAAROM u een oplossing wilt en wat voor een oplossing u wilt.
  • Zorg dat de consulent goed begrijpt dat u LAST hebt van het probleem.
  • Vraag naar de vervolgstappen: welke acties worden doorgenomen en door wie?
  • Vraag om een verslag van het indicatiegesprek.

Stichting NAH-Vraagwijzer biedt aan NAH-getroffene ambulante begeleiding aan. De cliëntondersteuner maakt onderdeel uit van de ambulante begeleiding en hier zijn kosten aan verbonden. Deze kosten kunnen door de gemeente worden vergoed als bijzondere bijstand bij een inkomen onder het minimumloon of u kunt via de Wmo een Pgb-budget aanvragen.

Kosten:

  • het beantwoorden van vragen is kosteloos;
  • kosten zijn afhankelijk van de hulpvraag, aangezien het altijd maatwerk betreft;
  • basis uurtarief is € 50 en reiskosten € 0.21 per km.
  • ambulante begeleiding kan vergoed worden middels een Wmo-beschikking of Pgb-budget of door de werkgever of is voor eigen rekening

Voor meer informatie over ambulante begeleiding kunt u een mailtje sturen naar info@nahvraagwijzer.nl of bellen kan ook naar 06-15091924.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *